Symötestisdag - Virkad hätta med mönster

2013-04-09 17:50:00
Just nu virkas det hättor för glatta livet i Hamra (Tänndalen). Karin tipsade om denna enkla, virkade hätta, och Anna tipsade vidare på Värma liten-sidan på Facebook. Perfekt fjäll-projekt tänkte jag och testade virka modellen innan jag åkte. Tyckte dock att det verkade bli en väldigt stor hätta och bestämde mig därför för att göra en mindre och något enklare variant. Jag virkade inte i bakre luftmaskbågen som i orginalmönstret, gjorde tunnare knytband, virkade ihop bakdelen så att den fick en dekorativ kant och virkade dessutom ett varv halvstolpar runt hättans nederkant.

Om någon vill ge sig på att virka samma, tror jag nog att jag vågar dela med mig av det modifierande mönstret utan att trampa någon på tårna. Orginalmönstret är på engelska och kommer från au coeur d'artycho.

Virkad hätta
Nyfödd/prematur
Virknål 3,5 och passande garn
Virka 150 lm och avsluta med en knut.
Detta blir både basen på själva hättan (50 lm) och knytband (2 x 50 lm).

V1: Starta i den 51:a lm och virka 50 hst (halvstolpar). Första hst ersätts av två lm.
V2-15: 2 lm (= första hst), 49 hst varvet ut. Fäst tråden.
Dags att virka hättans bakstycke som en kil/triangel.
V16: Starta i den 18e hst från kanten och virka två lm (motsvarar en hst) och virka ytterligare 15 hst på den blivande hättans mitt (totalt 16 maskor). Lämna alltså 17 maskor på varje sidan om bakstycket.
V17-19: 2 lm (= första hst), 15 hst (16 maskor).
V20: 2 lm, virka ihop följande två maskor, 10 hst, virka ihop följande två maskor, virka en hst i sista hst (14 maskor)
V21: 2 lm (= första hst), 13 hst (14 maskor).
V22: 2 lm, virka ihop följande två maskor, 8 hst, virka ihop följande två maskor, virka en hst i sista hst (12 maskor)
V23: 2 lm (= första hst), 11 hst (12 maskor).
V24: 2 lm, virka ihop följande två maskor, 6 hst, virka ihop följande två maskor, virka en hst i sista hst (10 maskor)
V25: 2 lm (= första hst), 9 hst (10 maskor).
V26: 2 lm, virka ihop följande två maskor, 4 hst, virka ihop följande två maskor, virka en hst i sista hst (8 maskor)
V27: 2 lm (= första hst), 7 hst (8 maskor).

Sätt bakstycket mot ovanstycket och virka ihop hättan från rätsidan, med fasta maskor så att det blir en dekorativ kant på båda sidor. Virka ett varv halvstolpar runt hättans nederkant. Fäst alla trådar. 

Några månader gammal
Virknål 3,5 och passande garn
Virka 160 lm och avsluta med en knut.
Detta blir både basen på själva hättan (60 lm) och knytband (2 x 50 lm).

V1: Starta i den 51:a lm och virka 60 hst (halvstolpar). Första hst ersätts av två lm.
V2-17: 2 lm (= första hst), 59 hst varvet ut. Fäst tråden.
Dags att virka hättans bakstycke som en kil/triangel.
V18: Starta i den 21e hst från kanten och virka två lm (motsvarar en hst) och virka ytterligare 19 hst på den blivande hättans mitt (totalt 20 maskor). Lämna alltså 20 maskor på varje sidan om bakstycket.
V19-21: 2 lm (= första hst), 19 hst (20 maskor).
V22: 2 lm, virka ihop följande två maskor, 14 hst, virka ihop följande två maskor, virka en hst i sista hst (18 maskor)
V23: 2 lm (= första hst), 17 hst (18 maskor).
V24: 2 lm, virka ihop följande två maskor, 12 hst, virka ihop följande två maskor, virka en hst i sista hst (16 maskor)
V25: 2 lm (= första hst), 15 hst (16 maskor).
V26: 2 lm, virka ihop följande två maskor, 10 hst, virka ihop följande två maskor, virka en hst i sista hst (14 maskor)
V27: 2 lm (= första hst), 13 hst (14 maskor).
V28: 2 lm, virka ihop följande två maskor, 8 hst, virka ihop följande två maskor, virka en hst i sista hst (12 maskor)
V29: 2 lm (= första hst), 11 hst (12 maskor).
V30: 2 lm, virka ihop följande två maskor, 6 hst, virka ihop följande två maskor, virka en hst i sista hst (10 maskor)
V31: 2 lm (= första hst), 9 hst (10 maskor).
V32: 2 lm, virka ihop följande två maskor, 4 hst, virka ihop följande två maskor, virka en hst i sista hst (8 maskor)
V33: 2 lm (= första hst), 7 hst (8 maskor).

Sätt bakstycket mot ovanstycket och virka ihop hättan från rätsidan, med fasta maskor så att det blir en dekorativ kant på båda sidor. Virka ett varv halvstolpar runt hättans nederkant. Fäst alla trådar.

I brist på dockan Malin som modell, fick Hedvig ställa upp.

Kommentarer
Postat av: Tina Olander

Hej Linda! Så kul att se att du och jag har gjort / tänkt precis likadant, sitter nu med en fördigvirkad hätta i nyanserna blått och grönt, som är nästan en kopia av den du gjort, helt ovetande om din såklart. Jag gjorde också efter originalmönstret, men det blev så stort, så jag minskade också ned min modell!

Vi virkar väl vidare, eller hur!
Med vänlig hälsning,/ tina

2013-04-10 @ 18:53:13
URL: http://www.olandersresidens.se
Postat av: Karin-Ida

Vad kul att du också virkar den lilla söta hättan.
Och tack för att du länkade till min blogg;)
Det är roligt att se att det man gör/visar på bloggen kan vara till glädje för andra!!

2013-04-11 @ 13:19:32
URL: http://flitigafingrar-karin.blogspot.co.at/
Postat av: artycho

Love your versions! It looks great on your dog! Thanks for letting me know.

2013-04-15 @ 17:12:34
URL: http://aucoeurdartycho.blogspot.com/