Utflugna

2011-07-31 19:15:00
Innan jag hann tillbaka till stugan på min sista semestervecka hade fågelungarna redan lämnat boet. Mamma hade tagit några sista bilder, så jag får bjuda på en av dem.
Nu har det även blivit dags för mig att "lämna boet". Semestern är slut för den här gången och det är dags att återgå till vardagen. Nästa veckan väntar nya experiment.

Värma liten - Nummer 20

2011-07-30 20:03:44
Vi har haft en regnig förmiddag här på Kvillskär. Jag överraskades av ösregnet när jag letade kantareller i skogen och kom tillbaka dyngsur och sönderbiten. Träningskläderna skyddade varken mot ettriga myggor eller regndroppar.

Resten av dagen har jag mestadels spenderat framför symaskinen. Tre nya tunikor har sett dagens ljus och jag har nu kommit till nummer 20. Den och en annan tunika fick även matchande sydda hättor av samma modell som den här.

20 tunikor, 15 virkade och 5 sydda hättor har det hunnit bli.
Men än är jag inte nöjd...

Symötestisdag - Dirty dancing - Time of my life

2011-07-26 13:05:20
Under veckan har jag tagit lite paus från Värma liten-produktionen (men det är ändå blivit några sydda och virkade hättor). Anledningen är inte att jag har ledsnat, för det är fortfarande lika kul som för några veckor sedan. Det är istället så att jag helt enkelt inte haft tid. Jag har experimenterat på jobbet och samtidigt planerat för min kusins (och bästa väns) möhippa. Temat för kvällen var Dirty dancing och då jag, trots att jag äger ca 150 klänningar, inte hade någon ljusrosa i min garderob, fick jag för mig att jag skulle sy en.

Som vanlig ritade jag mönstret efter en redan befintlig klänning, som jag också använde för att lista ut hur jag skulle sy. Jag fick för första gången sy rynksömmar. Överdelen är fodrad och för att slippa sy runt halsringningen och armhålorna vändsydde jag istället fodret.

Under kvällen roade vi oss bland annat med att fota den blivande bruden i olika scener från filmen och eftersom jag helt glömt bort att fota klänningen bjuder jag på en bild in action. Det blev för övrigt en mycket lyckad och trevlig kväll!

Besök Husmorsskolan för att se vad de andra symötesmedlemmarna gjort under veckan!

Ps. Förra veckan blev det så många länkar i mitt inlägg att jag lyckades lägga in fel länk i Husmorsskolans länklista. Massproduktionen hittar ni här.

♥ Hedvig ♥

2011-07-23 09:45:00
Den första bilden har kommit.
Hedvig är tjejen längst till höger här.

Kurs till hösten

2011-07-22 23:35:44
Jag har tackat ja till att läsa Digital fotografering och bildbehandling 7,5hp i höst. Vilken fantastisk fotograf jag ska bli! För övrigt dök min lagade kamera upp med posten idag, perfekt inför den kommande semesterveckan. Nu kan jag fota växande pippifåglar (om de inte redan lämnat boet) och annat vackert. Kanske dyker det upp någon bild på hur jag har det.

Ha det så bra så länge!

Sommar i staden

2011-07-21 18:56:48
Jag har kommit på att en sommar i staden inte är så himla dum ändå.

- Äta middag på uteservering med trevligt sällskap.
- Avbryta jobbet för en lunch på stan med annat trevligt sällskap.
- Sola på Nydalavägsplayan. Det enda som saknades var en pool. Undra om Bostaden skulle vilja bygga en?

Men nästa vecka åker jag tillbaka hit. Till lugnet på Kvillskär.
Det är inte så himla dumt det heller.

Värma liten - Ny inspiration

2011-07-21 09:57:00
Till Värma liten-projektet gillar jag att inspireras av kläder som jag själv bar som bebis. Igår tog jag därför med mig ficklampan för att gå upp på vinden och leta igenom mina gamla bebiskläder. Ner kom jag med två mössor som omvandlades till mönster.

Den blommiga hättan från Ellte (företaget finns för övrigt fortfarande och har tillverkat mössor sedan slutet på 1800-talet) blev genast sydd i en ny variant. Naturligtvis använde jag det underbart söta flanelltyget som Ulla skickat till mig.

Resultatet. Tyvärr fick jag inte riktigt till resårindragningen i bakkanten som den skulle vara.
Bättre lycka nästa gång!

Snart hänger det 150 klänningar i mina garderober

2011-07-20 19:54:48
På min klädställning hänger äntligen klänningarna jag beställde från Mango.
Hemleveransen med DHL ställde till det ordentligt, men när frakten var gratis var det nästan värt att cykla ända till Västerslätt för att själv hämta paketet. Jag ser det som träning...

Två nya favoriter!

Man ska inte klaga

2011-07-20 13:37:04

Jag jobbar som sagt i veckan.

Samtidigt jobbar jag på att njuta av att det är sommar och underbart väder...

Sommarläsning och glass med maränger och bananer.

Symötestisdag - Massproduktion

2011-07-19 15:04:43
Min mössproduktion för Värma liten-insamlingen har under den senaste veckan utvecklats till någon form av massproduktion, precis som med tunikorna. Jag har tidigare fått höra på jobbet att jag är en typisk projektmänniska eftersom jag satsar 100% på ett projekt för att sedan satsa 100% på något annat. Handarbete blir därför något av en drog för mig - Ett ganska angenämt beroende i och för sig.

Alla restgarn jag fick med mig på semestern har omvandlats efter Majas söta mönster till Värma liten-hättor. I början blev de enfärgade, men på slutet när färgerna inte räckte till en hel hätta började jag mixa och matcha lite. Den eldinspirerade hättan i brandgult, orange och rött är min absoluta favorit.

När jag kom hem efter semestern hämtade jag ut ett tygpaket, som snälla Ulla skickat till mig. I paketet fanns rosavitrandigt tyg (bakgrunden på bilderna) och ett helt fantastiskt fint flanelltyg med rosor och prickar (helt i min smak!). Flanelltyget fick genast bli en mysig tunika och en matchande vintage hätta enligt Majas mönster. Fantastiskt nog räcker tyget till många fler tunikor.

Glöm inte att titta in hos Husmorsskolan för att se vad fina saker de andra producerat!
Maja bjuder återigen på ett fantastiskt fint mönster. Denna gång till en Värma liten-väst.

Hundlivet - Äntligen!

2011-07-18 23:32:35
Den 6 juli föddes en kull Bolonka-valpar på Mellvins uppfödning i Stallarholmen utanför Stockholm. Om allt går som planerat, flyttar en ljusbrun tik hem till mig i slutet av augusti/början på september. Jag längtar!

Det lutar åt att hon får namnet Hedvig, eller Hedda som O♥ kommer att  kallar henne.

Doktorandlivet - Ett experiment mitt i semestern

2011-07-18 14:41:47
Jag är tillbaka på jobbet för att experimentera lite.
En vecka arbete och sedan en vecka semester till.

Hörde på nyheterna att en ny undersökning kommit fram till att det är bra att dela upp semestern, eftersom de positiva effekterna av att vara ledig inte håller i sig mer än en vecka efter att man börjat jobba igen. Intelligent av mig att dela upp min semester på många perioder i år då.

Värma liten - Blått och rosa

2011-07-13 12:25:00
Under mitt syprojekt för Värma liten-insamlingen har jag insett hur färgad jag är av samhället och dess normer. När jag började sy tunikor hade jag tre tyg hemma: ett med rosor, ett rött med änglar och ett brandgult. Alla kombinationer av dessa tyger kändes "flickiga" i mina ögon och när jag begav mig till secondhandbutikerna för att leta nya tyger försökte jag därför välja mer "pojkiga" färger. Många av de senare tunikorna har dessutom fått blå kant- och knytband.

Men, varför tänker jag ens såhär?
Är mammorna i Kongo lika färgade som jag?...
Det skulle vara intressant att veta.

En flick- och en pojktunika eller två flick- och pojktunikor?

Symötestisdag - Värma liten-hätta

2011-07-12 08:17:00
Inför semestern skrev jag ut Majas mönster till Värma liten-hättan. Tanken har varit att virka små hättor när jag inte har tillgång till symaskin. I söndags började jag så på den första hättan. Den blev brandgul och kommer nog att passa fint till någon av mina Värma liten-tunikor med tyg i samma färg. Några nystan med restgarn har nu fått åka med på visiten i Göteborg. Perfekt tidsfördriv på tåget. På resan hit hann jag virka både en blå och en grön och önskade att jag hade tagit med mig mer garn. Hättorna går ju så snabbt att virka.

Vad gäller Värma liten-tunikor så hann jag sy ytterligare fyra stycken innan jag lämnade symaskinen och åkte söderut. Totalt elva stycken är alltså färdiga och mamma har sagt att hon ska fortsätta sy medans jag är borta. Det ska bli roligt att se hur många vi lyckas få ihop till den 15 augusti.

Kolla in vad de andra symötesmedlemmarna har producerat här.

En hälsning från Göteborg

2011-07-11 23:09:01
Vi startade tidigt imorse (tåget gick 06.09) för att få en halv dag sight seeing, men mellan Söderhamn och Gävle var det problem efter spåret och vi fick vänta, vänta, åka buss, vänta, vänta och till sist åka ett annat tåg till Stockholm. Sight seeing eftermiddagen blev istället 4,5 timmar extra väntandes och resandes med tåg. Kvällen blev därför indisk middag på restaurang och mys framför hotelltvn.

O♥ sover sedan länge och jag sitter här med datorn.
Väldigt romantiskt... men så blir det när man reser en hel dag.

Vi tar igen det imorgon!

Rapport på fågelfronten

2011-07-11 10:34:00

Fågelungarna på Kvillskär växer så det knakar.
Snart måste boet vara för litet.

Jag hoppas att de inte hunnit bli flygfärdiga innan min sista semestervecka i juli.

Mer semester

2011-07-10 10:30:55
Vi har åkt söderut, O♥ och jag.
Med ett kort stopp i Sundsvall för lite Gatufest (blev snarare förfest, Veronica Maggio och mer förfest, men men...) gör vi oss klara för att ta tåget till Göteborg imorgon. Det blir en lite minisemester från semstern.

Otur

2011-07-06 20:44:05
Igår låste O♥ in nycklarna i bilen och vi fick agera inbrottstjuvar.
Idag fick vi åka in till Umeå för att lämna in min nya kamera på kamera-sjukhuset.
Jag hoppas att den repar sig innan semestern är över.
Vi har inte direkt haft turen på vår sida... Jag hoppas att det vänder!

Tillökning på Kvillskär

2011-07-06 14:38:00
Fågelmamman lyckas få fram ett gäng ungar ändå, trots att vi hela tiden stör henne när vi försöker smyga förbi boet på altanen.

När vi kom till stugan i lördags låg det två små håriga (!) ungar i boet och två ägg. Dagen efter hade även äggen kläckts till ungar. Alltså fyra stycken totalt. Vart den femte ägget tagit vägen vet vi inte. Men det ska bli spännande att följa ungarna under deras första tid i livet.

Symötestisdag - Värma liten-tunikor

2011-07-05 12:55:04

I sommarvärmen går symaskinen varm. Äntligen har jag massa tid över till att sy till bäbisarna i Kongo. Hittills har 7 omlottunikor blivit klara och ytterligare 5 stycken ligger tillklippta redo för att sys ihop. Målet var till en början att hinna sy 10 tunikor, ett mål som jag insett att jag kommer att få sätta betydligt högre.
Mamma har varit snäll och hjälpt mig klippa ut bitarna och moster K har lämnat material från mormors gamla gömmor. Mormor själv blev mycket glad att hennes oanvända snedslå nu kommer till användning.
Jag tänkte också att jag ska passa på att tacka de som hört av sig och erbjudit sig skicka material eller till och med bett mig skicka mitt mönster för att själva kunna sy tunikor till Kongo. Om jag bara har möjlighet skickar jag gärna mönstret till den som vill hjälpa till att sy. Lämna en kommentar här på bloggen så hör jag av mig.
Glöm inte att kolla in vad de andra symötesmedlemmarna gjort sen senaste veckan. Här!

Semester

2011-07-02 15:12:00
Äntligen är den här - Semestern.
Jag befinner mig söderut i drygt 2 veckor, mestadels utan internet.
Men när ni minst anar det kanske det dyker upp ett inlägg eller två.
Håll utkik...

... och framför allt - Ha en underbar sommar!

En vacker junihimmel i stugan.

Stadsfesten Skellefteå

2011-07-02 11:20:48

I brist på vänner som ville/kunde följa med, tog jag med mig mamma till Skellefteås stadsfest igår.
Jag kunde ju bara inte missa två av mina favoriter just nu - Erik Hassle och Robyn.
Två svenska artister som kan det där med att sjunga live.
Så vad va bäst? Utan tvekan Robyns "Call your girlfirend".

Träffade även på en del bekanta på plats. Kul!

I bostadsbristens Sverige

2011-07-01 14:01:00
Den lilla pippin i stugan har drabbats av bostadsbristen.
Alla holkar var upptagna, så hon fick helt enkelt ta det enda hus som fanns kvar - Det i välkomstskylten.

Grannarna (människorna) riskerar dock att störa henne så mycket att det inte blir några ungar.